מדוע ביטוחי הרכב התייקרו בשנה האחרונה והאם זה דווקא טוב לנו?

בתחילת שנת 2019 העבירה ישראל חוק חדש שנועד לסייע במימון הפעילות של "קרנית" המבטחת את נפגעי תאונות הדרכים שאינם יכולים לתבוע את חברות הביטוח השונות. תאונות אלה נגרמות על ידי רכב חולף כתאונת "פגע וברח" או תאונות בהן הנהג לא הבחין בנפגע. מקרים נוספים יכולים לנבוע מתאונה שנגרמה על ידי רכב שלא היה מבוטח באותה עת. במקרה כזה, הולך הרגל אינו מסוגל לתבוע את חברת הביטוח של הנהג הפוגע. עלויות הטיפולים הרפואיים והשיקום ימומנו מכספי "קרנית".

איך העלויות הללו קשורות לביטוח הרכב שלכם?

במשך השנים נאספו הכספים למימון הביטוח של קרנית ממבוטחי רכבי החובה. בשנת 2016 הסתבר כי בוצעה גביית יתר ובקופת "קרנית" הצטברו סכומים עודפים לא מבוטלים שחולקו בין מבוטחי פוליסת החובה בהחלטה משותפת של שר האוצר דאז משה כחלון, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון דורית סלינגר ושרת המשפטים דאז איילת שקד – הסכומים העודפים חולקו שווה בשווה לציבור מבוטחי פוליסת החובה מדי שנה והעניקו הנחה על פוליסה זו. כך, חולקו מעל שבע מיליון שקלים בחזרה לציבור במהלך השנים 2016-2017 לאחר שהוכרזו עודפים בסכום של 1.1 מיליון ש"ח. יתרת הסכום נשארה בקופתה של "קרנית" למימון הפיצויים בשנים אלה.

כאשר הסתיימה חלוקת העודפים, נדרשה קרנית להתחיל למלא את קופתה מחדש על מנת שתוכל להמשיך ולסייע לנפגעי תאונות הדרכים בעתיד. מרבית חברות הביטוח לא החילו את השינוי עד לשנה הנוכחית למרות שהתחלת הגבייה הייתה אמורה להתבצע כבר בשנת 2018.

שינוי חלוקת הכספים

השנה (2019), כאשר מתחילים לגבות מחדש את הכספים, הוחלט לבצע שינויים בדרך בה מחולקת הגבייה בהתאם לסיכוי של הרכב הפוגע להיות מעורב בתאונה.

על פי הנתונים הסטטיסטיים שנאספו, רכבים דו גלגליים מהווים רק 9% מהפגיעות עם נפגעים בעוד הרכבים הפרטיים מעורבים בכ-70% מתאונות אלה. במקביל, נאספו נתונים על שיעור הרכבים הדו גלגליים בעלי ביטוח חובה – רק כ-50% מכלל הרכבים הנמצאים על הכביש. הסיבה העיקרית שכל רכב דו גלגלי שני אינו מבוטח קשורה לעלויות הגבוהות של ביטוח זה עבור נהגי הרכבים הדו גלגליים.

בשלב זה, החליט הרגולטור לבצע שינוי שיקלו הן על מבטחי הרכבים הדו גלגליים ברכישת הפוליסה והן יסייע בידי קרנית בגביית הכספים העתידיים. שונתה הדרך בה יופרשו הכספים לקרנית מביטוחי החובה לרכבים פרטיים בהשוואה לרכבים דו גלגליים. כך, העלות של ביטוחי הרכבים הדו גלגליים כמו: אופנועים, קטנועים ורכבים נוספים רדה וביטוח החובה של הרכבים הפרטיים תעלה מעט.

במקביל, עם זאת, הופחתו הפיצויים שינתנו לרוכבים על הכלי הדו גלגלי על מנת שחברות הביטוח לא יצטרכו לממן מכיסן את הפחתת עלויות הביטוח במקרה של פגיעה.

מה השינוי שאנו צפויים לראות כאשר נזמין פוליסת ביטוח רכב פרטי?

השינויים הצפויים לנו השנה בתחום מחירי ביטוח החובה לרכבים הפרטיים לא יהיו גבוהים במיוחד. העלייה הצפויה שאנו צפויים לראות תהיה בגובה של 7%  השנה. המחוקק, עם זאת, קבע כי במידת הצורך ניתן יהיה להעלות את ההשתתפות של בעלי הרכבים בפרטיים בכיסויים המועברים לקרנית עד לשיעור של 8.5% – כאשר פוליסות הרכבים הדו גלגליים יוותרו ללא שינוי במהלך שנים אלה.

כיצד החוק החדש ייטיב עם הנהגים והולכי הרגל?

החוק החדש צפוי להיטיב עם מרבית האוכלוסייה. בעוד בעלי הרכבים הפרטיים ממנים אמנם חלק גבוה יותר מעלויות הביטוח של "קרנית" כיום, חשוב לזכור כי במקרה של פגיעה – גם נהגים אלה עשויים להיות הולכי רגל שליוו את הילדים לבית הספר ונפגעו מרכב חולף. כל אחד, למעשה, נמצא כיום בסיכון לפגיעה שכזו ובמקרה שהלכתם ברחוב או על המדרכה ונפגעתם מרכב ללא ביטוח או בתאונת "פגע וברח" תזכו לכיסוי מלא.

בנוסף, נהגי הרכבים הדו גלגליים, הנמצאים בסיכון גבוה לפגיעה מתאונות דרכים, יוכלו לזכות לפוליסה במחיר משתלם יותר שנועד לעודד את צריכת הכיסוי הביטוחי עבורם. חשוב לזכור, כי פעמים רבות הבחירה לרכוש רכב דו גלגלי, נובעת מקושי לשלם את העלויות עבור אחזקת רכב פרטי ולכן עבור פלח זה באוכלוסייה, הוזלת הכיסוי הביטוחי תהיה משמעותית אף יותר.

לסיכום, למרות שפוליסת ביטוח החובה עשויה לעלות מעט, עדיין ניתן להוסיף ביטוח מקיף בהוזלה  משמעותית תוך השוואת ביטוחי רכב. השינויים החדשים, ייטיבו עם מרבית האוכלוסייה, חשוב לזכור שכאשר אתם לא על יד ההגה אתם עדיין הולכי רגל בסיכון.